Koło ratunkowe

💬Twoje odpowiedzi na wydarzenia życiowe są ważniejsze niż same wydarzenia. | Virginia Satir
🔴Dziś często nie jesteśmy w stanie kontrolować sytuacji tak bardzo, jak byśmy chcieli (lub jak byliśmy do tego przyzwyczajeni). Mimo tego wciąż możemy podejmować decyzje, które mają duże znaczenie dla naszego dobrostanu.
🟢Akceptując to, na co nie mamy wpływu, możemy zaangażować się w relacje, dobre samopoczucie i wspierać się nawzajem – to tutaj możemy zrobić różnicę.
💬Problemy nie są problemem; radzenie sobie jest problemem. | Virginia Satir
O tym jak, jako rodzina przetrwamy najbliższe tygodnie może przesądzić jak, jako dorośli sobie radzimy z bieżącą sytuacją pełną niepewności.
Dlatego przygotowałam dla Ciebie kilka pomysłów na #Koło_Ratunkowe w trudnych chwilach.
*Pomysły sprawdzone w mojej współpracy z rodzicami, wybierz najlepsze dla siebie!*
💆‍♀️DBAJ O SIEBIE – tylko wtedy możesz zadbać o innych. Wypracuj swoje mini-rytuały na doładowanie się BEZ poczucia winy. Pamiętaj, że przez swoje postawy modelujesz swoim dzieciom umiejętność dbania o siebie – jeśli nauczę się tego od Ciebie, będzie im łatwiej w przyszłości w szkole, w pracy, w relacjach. Naprawdę dużo korzystają kiedy widzą, jak dbasz o swoje potrzeby!
🛀POZNAJ I KOMUNIKUJ SWOJE POTRZEBY – Może marzy Ci się weekend za miastem, wypad do restauracji, wyjazd do spa? Pomyśl jakie ważne potrzeby kryją się za tym i znajdź sposób na zaspokojenie ich według obecnych możliwości, nawet w minimalnym wydaniu. Proś WPROST o to, czego Ci potrzeba, nazywaj otwarcie potrzeby bliskich, wyrażajcie je bez obaw, pamiętając, że nie wszystkie zostaną spełnione.
⚖️ UWAŻNOŚĆ – pomimo, że hasło “mindfulness” zostało wykrzywione przez pop-psychologię, warto sięgać do swoich wewnętrznych zasobów, aby odzyskiwać równowagę, ugruntować się w teraźniejszości wyrywać się z natłoku myśli, wybiegania w przyszłość i lęku. Znajduj w trakcie dnia momenty (czasami wystarczy 1 minuta!) na osadzenie się w “tu i teraz”, powracanie do swojego ciała poprzez sprawdzanie swoich odczuć, świadome oddychanie.
🧠UNIKAJ PUŁAPEK MYŚLOWYCH – kiedy obwiniasz innych “Ty zawsze/ Ty nigdy/ Ty specjalnie” zatrzymaj się, zwolnij. Będąc blisko z innymi osobami napotykamy swoje własne ograniczenia. Nauczmy się zakładać, że inne osoby działają w obronie swoich granic i są motywowane swoimi niezaspokojonymi potrzebami, a nie działają przeciwko nam.
💬Tak to właśnie jest z dziećmi: dotykają nieświadomie naszych czułych miejsc i w ten sposób pomagają nam stać się naprawdę dorosłymi. | Jesper Juul
☎️TELEFON DO PRZYJACIELA – rozmowa z życzliwymi dorosłymi o problemach (lub o niczym), bez oceniania, porównywania się, doradzania. O rozterkach rodzicielskich, osobistych, dużych i małych. Po prostu taki wentyl bezpieczeństwa, by móc opowiedzieć o tym, co kotłuje się w Twojej głowie, żeby nie wybuchnąć…
🗓PLANOWANIE – czyli to, czego nam często brakuje w obszarach, które lubiliśmy kontrolować do tej pory…
Mimo wszystko, wciąż mamy dużą sferę, gdzie robienie planów będzie nam pomocne i będzie służyło jako mapa, według której możemy się poruszać w krótkich
odcinkach czasu. Jeśli nie możesz zaplanować miesiąca, spróbuj tego w perspektywie tygodnia, lub dnia. Jeśli masz problem też z tym, zacznij od godziny. Wprowadź porządek wokół siebie, to pomoże utrzymać porządek w głowie.
📵ZASADY – umówcie się rodzinnie na zasady dotyczące korzystania z “ekranów”; umów się ze sobą na sprawdzanie wiadomości nie częściej niż dwa razy dziennie, najlepiej raz. Kiedy potęguje się w nas poczucie lęku, tracimy dostęp do racjonalnego myślenia, natłok informacji, których nie możemy zweryfikować, ani przeanalizować. Nie pomaga to w utrzymaniu wewnętrznej równowagi.
🎯SKUP SIĘ NA SWOICH ZASOBACH – na tym, co pomagało Ci wcześniej wspierać siebie i swoje dzieci. Przypomnij dzieciom ich małe problemy, które udało im się pokonać, małe zmartwienia, z którymi się uporały. Pomaga to poczuć większą moc w obecnych okolicznościach.
Nie możemy dziś obiecać wielu rzeczy, to jednak nie pozostawia nas bezradnych!
💎Wciąż możemy nadać sens naszemu doświadczeniu i zaprosić do naszego życia więcej tego, czego potrzebujemy.
W jaki sposób? Najprostszy pomysł Virginii Satir (cytowanej już amerykańskiej psychiatry):
🧸 „Zalecane dzienne zapotrzebowanie na przytulanie to:
4 dziennie, aby przeżyć, 8 dziennie, aby wytrzymać i 12 dziennie, aby wzrastać”.
💓„Przytulanie” może oznaczać wszystko, od ciepłego uśmiechu, przez wyraz uznania, drobną pomoc, po słowa wdzięczności.
🛡Bądź bezpieczny i rozwijaj się z bliskimi, dbajcie o siebie nawzajem.
#WartoLepiej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *