fbpx

#ZostańWDomu

Na czas, kiedy pandemia stała się naszą rzeczywistością, musimy ograniczyć swoją przestrzeń życiową, zmienić dotychczasowe nawyki i wypracować nowe. Pozostanie w domu przez długi czas z ograniczonymi interakcjami społecznymi i z dala od codziennych czynności może być prawdziwym wyzwaniem.

Przestawienie się w ciągu jednego dnia, aby jednocześnie pełnić role rodzica, szefa kuchni, pedagoga i pracownika, nie jest łatwe, więc przyjrzyjmy się, co możemy zrobić by przejść możliwie spokojnie przez ten wymagający okres. Oto kilka ogólnych wskazówek, aby spędzić ten szczególny czas jak najlepiej dla siebie i swojej rodziny.

UWAGA! Najlepiej NIE oznacza najwięcej pod względem wydajności, doskonałości czy kreatywności. Zadbaj o siebie, aby móc dbać o innych.

#ZostańŁagodny

Dla siebie, swojej rodziny i krewnych. Jest to wyzwanie dla nas wszystkich i to normalne, że wszyscy napotykamy trudne emocje, wymagające momenty i lęki. Nie oczekuj, że będziesz w pełni produktywny, silny czy zorganizowany. Postaw sobie rozsądne cele, aby być aktywnym w swojej strefie komfortu. Łagodność dla siebie nawzajem jest dziś ważniejsza od działania według napiętych harmonogramów.

Przykład: Kiedy masz gorszy dzień zrób sobie przerwę, przełącz się na plan minimum – zabezpiecz proste jedzenie i przekąski dla dzieci, uporaj się z priorytetami i zrób coś relaksującego dla siebie. To może przynieść Ci więcej energii do działania jutro i w tygodniowym bilansie może udać się wypełnić wszystkie ważne zadania.  

#ZostańTroskliwy

Pamiętaj, że każdy może adaptować się inaczej do nowej sytuacji  – może potrzebować innego czasu i środków, aby zaakceptować nowy porządek i znaleźć w nim swoje miejsce. Możemy też wyrażać niepokój w różny sposób, niekoniecznie oczywisty dla otoczenia. Nerwowy śmiech, kompulsywne sprzątanie, uczucie nadmiernego podniecenia lub osłabienia, przejadanie się lub pomijanie posiłków – wszystkie nietypowe zachowania mogą kryć uczucia, którymi należy się zająć. Szukaj w sobie i szukaj wokół siebie – uważaj, aby nie tłumić uczuć poprzez kontrolowanie trudnych zachowań. Upewnij się, aby zapewnić dzieciom i sobie przestrzeń do rozmowy. Znajdź sposoby, które pomogą wszystkim rozładować emocje, może w ten sposób napięcie samo zniknie.

Przykład: Tańcz, śpiewaj, rozciągaj się, relaksuj, przytulaj – nawet jeśli nie masz takiego nawyku na co dzień, jest to balsam dla twojej duszy w stresujących czasach, a dziecięca energia sprawia, że naprawdę łatwo jest zaangażować się razem w te czynności. Spróbuj, a poczujesz pozytywny wpływ, jaki to ma na Ciebie, Twoje relacje i atmosferę w domu.

#ZostańDostrojony

Nie spędzaj całego wolnego czasu śledząc najnowsze wiadomości, to niczego nie wnosi, poza niepokojem. Raz lub dwa razy dziennie znajdź czas, aby sprawdzić wiadomości, uzyskać informacje z wiarygodnych źródeł i daj sobie chwilę, aby je przetrawić. Obserwuj emocje, które pojawiają się w Tobie i uznaj je, pozwól im wybrzmieć, porozmawiaj z bliskim dorosłym, jeśli czujesz potrzebę. Zaakceptuj uczucia i zamiast z nimi walczyć, użyj tej energii, aby skupić się na swoich planach na cały dzień. Pamiętaj, że wszyscy mamy do czynienia z całym spektrum emocji i choć niektóre są bardziej przyjemne niż inne, wszystkie mogą pracować na naszą korzyść.

Przykład: Lęk lub strach może pomóc Ci pozostawać zdyscyplinowanym podczas kwarantanny, jakkolwiek kłopotliwa może ona się z czasem stawać.

#ZostańAutentyczny

Rozpoznawaj swoje granice i komunikuj je, gdy wciąż jesteś opanowany – będąc w stanie powiedzieć “Nie” ze stanowczością, ale bez zawstydzania innych. To znacznie ułatwi Wam życie i pomoże utrzymać dobrą atmosferę. Pozwól również dzieciom komunikować swoje uczucia oraz granice i zapewnij im empatyczną odpowiedź, gdy tylko jest to możliwe. Pamiętaj, że słuchanie i rozumienie innych nie oznacza zgody na wszystkie żądania. Bycie widzianym i słyszanym to podstawowe potrzeby dzieci i gdy czują się zrozumiane, są bardziej otwarte na zaakceptowanie odpowiedzi rodziców, pozytywnej bądź nie.

Przykład: Powiedz dzieciom kiedy potrzebujesz ciszy i czasu dla siebie bez zawstydzania ich. Daj im znać, że słyszysz ich potrzeby i rozumiesz ich uczucia, nawet jeśli nie możesz zgodzić się na ich prośby. Weź odpowiedzialność za swoje decyzje i komunikuj je jasno i z szacunkiem.

#ZostańSkupiony

Odnieś się do swoich podstawowych wartości, znajdź dla siebie znaczenie tej sytuacji i wykorzystuj jako wsparcie. Dzieci uczą się obserwując nas i może to być najważniejsza lekcja odpowiedzialności i solidarności, jaką do tej pory otrzymały. Pamiętaj, aby skupić się na priorytetach, zrezygnować z rzeczy, na które i tak nie możesz mieć wpływu i wykorzystać swoją energię w produktywny sposób. Przywołaj swoje poprzednie doświadczenia, aby wykorzystać najbardziej pomocne strategie, które pomogły Ci pokonać wyzwania w przeszłości. Pamiętaj, że wyrażanie wdzięczności zmniejsza stres, zwiększa optymizm i pozytywnie wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości. Jest to również pomocne w docenieniu kogo i co mamy wokół siebie, zatem obecnie praktykowanie wdzięczności może być bardziej istotne niż kiedykolwiek wcześniej.

Przykład: Zapisz sobie na kartce jaka jest stawka w tej sytuacji dla Ciebie i Twoich krewnych oraz co jest potrzebne, aby ją przezwyciężyć. Kiedy napotkasz wewnętrzne kryzysy podczas tej kwarantanny, wróć do listy zanim zaczniesz racjonalizować rezygnację z dyscypliny społecznego dystansowania się lub wychodzenia. Pamiętaj, o co walczysz, aby trzymać się swoich postanowień.

 

Ten artykuł jest dostępny również w angielskiej wersji językowej na blogu Kids In The City:

Tips on staying home for a long time, switching within a day to simultaneously perform roles of a parent, chef, educator and employee